Studiodagen? Wat zijn dat eigenlijk?

Studiodagen? Wat zijn dat eigenlijk?

Status

Lopend

Auteur

Tamara Allen

Betrokken partijen

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam / Hoek van Holland

In deze blog neemt studente Tamara Allen (Tourism Management), jou mee naar onze Studiodagen. Wat zijn deze dagen nou eigenlijk? Tamara startte in augustus 2021 in het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam. Ze werkt samen met haar groepje aan het vraagstuk in Hoek van Holland.

 

Studiodagen zijn de dagen waarop wij als studenten onze bevindingen laten zien aan het einde van een zogenaamde climb. Tijdens de studiodagen laten de groepen studenten hun bevindingen zo visueel en creatief mogelijk zien aan de stakeholders en leercoaches die aanwezig zijn. Het beste van deze studiodagen is wat mij betreft dat je met belangrijke stakeholders in contact komt om te vragen naar hun mening en tips.

In het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam, wordt  de methode Design Thinking gebruikt. Deze methode betstaat uit  vierclimbs. Een climb is een periode van vier weken waarin de groep gaat werken aan een van de fases van de Design Thinking methode. Namelijk: Discover (Climb 1), Define (Climb 2), Develop (Climb 3) en Deliver (Climb 4).Wij zijn van start gegaan met de vraag hoe wij van Hoek van Holland een vierseizoenen badplaats kunnen maken. Twee belangrijkse aspecten zijn hierbij leefbaarheid en identiteit.

Discover Studiodag 1

Tijdens de ’discover fase’ is het belangrijk om de opdrachtgever en het probleem van de opdrachtgever goed te begrijpen en te onderzoeken. Tijdens de Discover fase wordt er gebruik gemaakt van zowel field- als deskresearch. De dataverzamelingsmethode die door mijn groepje is gekozen, zijn interviews. De interviews zijn gehouden met lokale bewoners en ondernemers van Hoek van Holland om zo de wensen en behoeften te achterhalen en de omgeving beter te leren kennen.

De verzamelde data is gepresenteeerd tijden Studiodag  1. Om zo een duidelijk beeld te schetsen over Hoek van Holland. Tijdens deze presentatie is er ook meer feedback gegeven door stakeholders over   vooronderzoek en informatie die al beschikbaar was.

 

Define Studiodag 2

Tijdens de ‘define fase’ worden er verschillende ideeën gegenereerd die het probleem zouden kunnen oplossen. Nadat de wensen en behoeften van Hoek van Holland duidelijk genoeg waren , zijn er verschillende brainstormsessies gehouden. In deze fase worden zoveel mogelijk ideeën gegenereerd  om op concepten uit te komen, de concepten beoordeeld, worden er selecties gemaakt, en worden sommigen ideeën weggeschrapt. Er zijn uiteindelijk drie potentiële concepten tot stand gekomen, en deze hebben wij als groepje gepresenteerd tijdens Studiodag 2. Na aanleiding van de feedback die we tijdens de tweede Studiodag hebben gehad is er een prototypte ontwikkeld.

Develop Studiodag 3

In de ‘develop fase’ zijn wij aangekomen bij de prototyping fase. Na alle feedback en feedforward van de stakeholders, leercoaches en medestudenten hebben de groepen de tijd gehad om het beste concept verder uit te werken. Er zijn protoypes gemaakt en deze zijn getest doormiddel van verschillende usertesting methodes. Hiervoor zijn onder andere interviews gehouden. Voor de interviewvragen is het AIDA Model gebruikt, omdat het AIDA Model inspeelt op de fases (Attention, Interest, Desire en Action) in het beslissingsproces. Aan de hand van deze gekozen structuur wordt het tijdens de interviews duidelijk of men wel of niet geïnteresseerd zijn in het concept en prototype.

Tijdens Studiodag 3 was er weer een mogelijkheid om nieuwe en bekende stakeholders te spreken voor feedback en tips, over de resultaten van de usertesting.

Op het moment dat ik dit schrijf zijn we druk bezig met de voorbereidingen van Studiodag 4! Hier presenteren we straks ons final concept en hopen we natuurlijk dat stakeholders enthousiast zijn en wellicht onderdelen willen implementeren. Hou deze website goed in de gaten om de concepten te zien.