In april en mei gingen stakeholders uit Hoek van Holland en Bospolder-Tussendijken aan de slag met een roadmap voor beide wijken. Aan de hand van ideeën en inspiratie uit eerdere sessies gingen stakeholders aan de slag met het concreter maken van een tijdlijn waar interventies gericht op duurzaam cultureel toerisme, een logische plek kregen. De sessies waren voorlopig de laatste grote brainstormsessies in het kader van het Europese project SmartCulTour.
SmartCulTour in Rotterdam
Het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam is een van de zes living labs die deelneemt aan het Europese project SmartCulTour, dat door de Europese commissie wordt gefinancierd in het kader van H2020-programma. Het doel van de living labs is het aanmoedigen van netwerken tussen belanghebbenden uit het toeristische werkveld om zo tot goede praktijken en innovatieve oplossingen voor duurzaam cultureel toerisme te komen, die tegelijkertijd ook kunnen worden uitgewisseld met andere Europese regio’s.
De afgelopen maanden zijn er diverse meetings geweest in Hoek van Holland en Bospolder-Tussendijken. Wijken met een grote potentie om duurzaam cultureel toerisme verder uit te bouwen. Meer weten over de bijeenkomsten? Lees hier het artikel over de Serious Gaming sessies in de wijken.
Hoek van Holland
Op 14 april vond in PLSTK-café de roadmap sessie voor Hoek van Holland plaats. De sessie was een vervolg op de eerdere sessies waar tools als participatory system mapping, house of quality en serious gaming centraal stonden. Doel van de sessie op 14 april was om ideeën te creëren voor de ontwikkeling van Hoek van Holland en tegelijkertijd potentiële ontwikkelingspaden uit te zetten.
Nieuwe ideeën zijn vaak moeilijk te bedenken maar noodzakelijk om tot innovaties te komen. We grijpen vaak terug naar ideeën uit het verleden om daar iets nieuws van te proberen te maken. Deze ideeën zijn echter vaak weinig innovatief. Wilde ideeën kunnen daarentegen wel leiden tot innovaties. Om tot deze wilde ideeën te komen werd tijdens de sessie de ‘ideation washing machine ‘ ingezet. Dit is een tool die die stakeholders helpt om uit of the box te denken en met wilde ideeën te komen. In de wasmachine werden drie elementen gestopt namelijk; de interventies uit de eerdere sessies, elementen die Hoek van Holland maken zoals ze zijn en dingen die de participanten gelukkig maken.
De elementen werden succesvol gemixt en telkens binnen maximaal vijf minuten uitgewerkt. Dit leverde nieuwe ideeën op zoals bijvoorbeeld:
- Diverse verhalen en belevenissenroutes
- Natuur en gastro elementen toevoegen aan een hippe camping
- Boulevard met ballen; een levendige boulevard met activiteiten voor jong en oud
- Diverse dining concepten zoals; bunkeren in de bunker.