In de maanden maart tot en met mei, hielden studenten in het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam in samenwerking met Rotterdam Make It Happen zich bezig met de volgende vraag: ” Welke innovaties / concepten / ervaringen zouden kunnen helpen om bewoners (uit bepaalde wijken) bij internationale hybride evenementen (online/offline) zoals het Eurovisie Songfestival te betrekken?’’ In deze blogserie geven de vier studentengroepjes een kijkje in hun onderzoeksproces en beantwoorden zij de hoofdvraag voor de wijk waar zij onderzoek hebben gedaan. De serie wordt afgesloten met een blog van lab lead Ko Koens die reflecteert op de verschillende concepten.
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn tolerantie voor alternatieve levensstijlen en mensen die ervoor kiezen hun leven ten volle te leven, en nergens is dit duidelijker dan in Rotterdam. Sinds 2013 groeit de bevolking van Rotterdam exponentieel. In 2013 woonden er 616.294 mensen in Rotterdam, dat aantal is inmiddels gestegen naar 1.012.007 in 2021 (MacroTrends, 2021). Rotterdam is daarmee de op één na grootste stad van Nederland, na Amsterdam. Aantallen van een dergelijke omvang zouden kunnen duiden op een hoge engagement als het gaat om evenementen, omdat Rotterdam zich al probeert te profileren als festivalstad (Rotterdam Partners, 2019). Zeker tijdens een pandemie zou je denken dat hybride evenementen een booming business zijn voor de stad en haar talloze wijken en buurten.
De afgelopen maanden werkten we samen met Rotterdam Make It Happen aan een project om de prangende vraag te beantwoorden welke concepten/innovaties/ervaringen 45- tot 65-jarige bewoners van de Afrikaanderwijk zouden kunnen betrekken bij toekomstige internationale hybride evenementen?
Ons onderzoek startte met het uitvoeren van desk en field research over de Afrikaanderwijk. We besteedden ongeveer twee weken aan het onderzoeken van de buurt en de bevolkingsgroep voordat we gingen brainstormen over mogelijke kansen. Het brainstormen werd gevolgd door het uitwerken van deze concepten en uiteindelijk het kiezen van één idee om te ontwikkelen en te testen met de doelgroep om tot een definitief prototype te komen aan het einde van het project.
Om field research te doen gedurende dit project, ging onze groep naar de Afrikaanderwijk om mensen te interviewen, maar niet veel mensen wilden met ons praten. We zijn gedurende twee maanden verschillende keren op verschillende weekdagen teruggegaan naar de wijk om in contact te komen met de doelgroep, maar zonder succes. We hebben ook bedrijven in de buurt gemaild, berichten gestuurd via sociale media, en flyers achtergelaten op verschillende locaties, maar niemand reageerde. Na meerdere weken van pogingen, concludeerden we dat we niet op tijd in contact konden komen met de 45-65-jarige bewoners van de Afrikaanderwijk voor ons project. Dit zou te maken kunnen hebben met de taalbarrière omdat niet alle bewoners Nederlands of Engels spreken, maar het zou ook kunnen komen door testmoeheid (Gerritsma, 2021).
Met het onderzoek dat we wel hebben kunnen doen, hebben we kunnen vaststellen dat de bewoners van de Afrikaanderwijk erg hecht met elkaar zijn. Toch konden we niets vinden over hun affiniteit met andere delen van Rotterdam. Uit wat wij hebben ervaren ligt de focus van de Afrikaanderwijk bij hun gemeenschap en niet zozeer bij die van de rest van Rotterdam en Nederland.
Vanwege wat we ontdekten tijdens het onderzoek, besloten we onze ontwerpvraag enigszins aan te passen door het ‘internationale’ aspect achterwege te laten. We besloten ons te focussen op de wijk zelf en een evenement waarin onze doelgroep mogelijk geïnteresseerd in zou kunnen zijn. Door deze focus aan te brengen hoopten we bewoners zoveel mogelijk te betrekken bij internationale hybride evenementen.
Het concept dat we bedachten en uitwerkten tijdens dit project is een nieuw evenement, geïnspireerd door Afri Opens Up; een evenement opgezet door de bewoners van de Afrikaanderwijk als antwoord op het Eurovisie Songfestival in Rotterdam in 2021.
We creëerden het evenement ‘Let’s Swing Afri’, een hybride talentenjacht van de Afrikaanderwijk voor de Afrikaanderwijk. Ons onderzoek, gekoppeld aan het hybride Eurovisie Songfestival, inspireerde ons om de buurt actief te betrekken op drie manieren: talent in de spotlights, een gewaardeerd jurylid, of een fervent kijker en stemmer vanuit huis. Geïnteresseerde talenten tussen de 16 en 99 jaar kunnen een filmpje van 1-2 minuten uploaden waarin ze hun talent laten zien. We zullen de ingezonden video’s beoordelen op onze gewilde vereisten voordat ze officieel worden geüpload naar onze website, waar mensen kunnen stemmen op hun favoriete acts.
Tot slot zal er een live show op Facebook en YouTube zijn, waarbij de video’s worden getoond en beoordeeld door 45- tot 65-jarige juryleden uit de buurt. De top drie winnaars van Let’s Swing Afri ontvangen elk een prijs. De verbinding die we hebben gemaakt met andere evenementen in Rotterdam is dat de winnaar van onze talentenjacht mag optreden op een aankomend evenement ergens in de stad.
De leeftijdscategorie van 45- tot 65-jarigen vormt een van de meerderheden qua leeftijd in de Afrikaanderwijk. De meeste van deze leeftijdscategorie zijn eerste generatie gastarbeiders die hun culturen, religies en muziek meebrachten. Muziek overstijgt elke vorm van taal of cultureel begrip en verbindt elkaar. Let’s Swing Afri wil bereiken: iets doen voor en door de wijkgemeenschap dat verbindt.
Onze conclusie na dit project over de beste manier om de doelgroep van 45- tot 65-jarigen uit de Afrikaanderwijk te bereiken is om eerst een diepere band met de buurt aan te gaan. Van daaruit zou het aangaan van een relatie met je doelgroep minder moeilijk worden wanneer het onderzoek plaatsvindt in hun toch al gestigmatiseerde gemeenschap. Op deze manier voelen ze zich niet in de steek gelaten of misbruikt als je gerelateerde werk met hen voorbij is en er ruimte is voor toekomstige samenwerking. Ons advies voor toekomstige organisatoren van hybride evenementen is om gebruik te maken van drie cruciale stappen die Drs. Roos Gerritsma onder onze aandacht heeft gebracht. Om een langdurige band met je doelgroep op te bouwen: lokale expertise, lokale waardecreatie, en het meten van lokale impact (Gerritsma, 2021). Door deze lagen te gebruiken, maak je echt contact met lokale gemeenschappen, wat noodzakelijk is als je vaak contact met ze moet hebben.