In deze blog neemt studente Fenna van Oevelen (Tourism Management), jou mee naar het Hart van Zuid. In augustus 2021 startte zij in het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam met een uitdagend vraagstuk. Benieuwd naar het vraagstuk, Studiodagen en het Lab? Lees dan snel door.
Het vraagstuk
Toen ik begon in het Urban, Leisure & Tourism Lab Rotterdam moest ik kiezen tussen het project in Hart van Zuid of in Hoek van Holland. Mij leek het erg interessant om aan de slag te gaan met het project Hart van Zuid omdat ik het een echte uitdaging vond om voor het gebied Rotterdam Zuid concepten te gaan ontwikkelen. De studenten die voor Hart van Zuid hebben gekozen kregen het volgende vraagstuk:
‘’ Welke concepten kunnen er worden ingezet om bewoners in de wijk Zuidplein te betrekken bij de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in Hart van Zuid?’’
Samen met mijn projectgroep ben ik begonnen om te werken aan een mogelijke oplossing voor dit vraagstuk. Wij zijn bezig een mogelijke oplossing te bedenken door middel van de design thinking methode. De design thinking methode wordt gebruikt om problemen op te lossen. Bij deze methode staat de gebruiker centraal en de problemen worden steeds vanuit menselijke behoeftes gedefinieerd. Er worden oplossingsrichtingen bepaald door middel van brainstormsessies en hieruit volgen prototypes die getest zullen worden in de praktijk. Deze methode was iets compleet nieuws voor mij, wat een echte uitdaging was. Maar gelukkig had ik projectleden die hier wel al mee gewerkt hadden, die mij vertelden wat de design thinking methode inhield en door welke fases we allemaal gingen.
Wij zijn van start gegaan met de eerste fase van de design thinking methode, de empathy fase. Hierbij gingen wij veel onderzoek doen naar de omgeving van Hart van Zuid, zo gingen wij de straat op om mensen te interviewen over de omgeving. Dit vond ik erg interessant, want ik merkte dat ik ook echt steeds beter beeld kreeg van de mensen in Hart van Zuid. Hierna hebben wij doelgroepen gemaakt voor onze concepten die wij uiteindelijk willen creëren. Toen we deze fase voorbij waren en studiodag één achter de rug hadden, gingen we naar de volgende fase van de design thinking methode, de ideate fase. Hierin gingen we zoveel mogelijk ideeën genereren om op drie concepten uit te komen voor ons vraagstuk. Ik vond het zelf erg leuk om te brainstormen door middel van brainstormtechnieken. Er kwamen erg veel leuke ideeën uit, die tot drie concepten hebben geleid. Deze drie concepten hebben wij gepresenteerd tijdens de tweede studiodag en hierop kregen wij goeie tips en feedback van onze medestudenten, leercoaches en de stakeholders. Op het moment zijn wij aangekomen bij de derde fase van de design thinking methode, de prototyping fase. Hierin gaan wij een prototype maken van ons concept. Ik kijk er heel erg naar uit om aan deze fase te beginnen, want we gaan ook veel met bewoners in gesprek wat ik nou juist zo leuk vind. Op deze manier kunnen wij ook hun mening horen over ons concept en hun ideeën meenemen in de invulling van ons concept. Op deze manier wordt er niet alleen gekeken vanuit ons, maar nemen wij ook echt de mening van de gebruikers mee.