Een kijkje in het Hart van Zuid

Een kijkje in het Hart van Zuid

Status

Lopend

Betrokken partijen

Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam / Hart van Zuid

In deze blog neemt studente Fenna van Oevelen (Tourism Management), jou mee naar het Hart van Zuid. In augustus 2021 startte zij in het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam met een uitdagend vraagstuk. Benieuwd naar het vraagstuk, Studiodagen en het Lab? Lees dan snel door. 

Het vraagstuk

Toen ik begon in het Urban, Leisure & Tourism Lab Rotterdam moest ik kiezen tussen het project in Hart van Zuid of in Hoek van Holland. Mij leek het erg interessant om aan de slag te gaan met het project Hart van Zuid omdat ik het een echte uitdaging vond om voor het gebied Rotterdam Zuid concepten te gaan ontwikkelen. De studenten die voor Hart van Zuid hebben gekozen kregen het volgende vraagstuk:

‘’ Welke concepten kunnen er worden ingezet om bewoners in de wijk Zuidplein te betrekken bij de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in Hart van Zuid?’’   

Samen met mijn projectgroep ben ik begonnen om te werken aan een mogelijke oplossing voor dit vraagstuk. Wij zijn bezig een mogelijke oplossing  te bedenken door middel van de design thinking methode. De design thinking methode wordt gebruikt om problemen op te lossen. Bij deze methode staat de gebruiker centraal en de problemen worden steeds vanuit menselijke behoeftes gedefinieerd. Er worden oplossingsrichtingen bepaald door middel van brainstormsessies en hieruit volgen prototypes die getest zullen worden in de praktijk. Deze methode was iets compleet nieuws voor mij, wat een echte uitdaging was. Maar gelukkig had ik projectleden die hier wel al mee gewerkt hadden, die mij vertelden wat de design thinking methode inhield en door welke fases we allemaal gingen.

Wij zijn van start gegaan met de eerste fase van de design thinking methode, de empathy fase. Hierbij gingen wij veel onderzoek doen naar de omgeving van Hart van Zuid, zo gingen wij de straat op om mensen te interviewen over de omgeving. Dit vond ik erg interessant, want ik merkte dat ik ook echt steeds beter beeld kreeg van de mensen in Hart van Zuid. Hierna hebben wij doelgroepen gemaakt voor onze concepten die wij uiteindelijk willen creëren. Toen we deze fase voorbij waren en studiodag één achter de rug hadden, gingen we naar de volgende fase van de design thinking methode, de ideate fase. Hierin gingen we zoveel mogelijk ideeën genereren om op drie concepten uit te komen voor ons vraagstuk. Ik vond het zelf erg leuk om te brainstormen door middel van brainstormtechnieken. Er kwamen erg veel leuke ideeën uit, die tot drie concepten hebben geleid. Deze drie concepten hebben wij gepresenteerd tijdens de tweede studiodag en hierop kregen wij goeie tips en feedback van onze medestudenten, leercoaches en de stakeholders. Op het moment zijn wij aangekomen bij de derde fase van de design thinking methode, de prototyping fase. Hierin gaan wij een prototype maken van ons concept. Ik kijk er heel erg naar uit om aan deze fase te beginnen, want we gaan ook veel met bewoners in gesprek wat ik nou juist zo leuk vind. Op deze manier kunnen wij ook hun mening horen over ons concept en hun ideeën meenemen in de invulling van ons concept. Op deze manier wordt er niet alleen gekeken vanuit ons, maar nemen wij ook echt de mening van de gebruikers mee.

  • Het lab wordt door studenten vorm gegeven.
  • Fenna in actie tijdens de eerste Studiodag.
  • Het lab is gevestigd nabij winkelcentrum en metrostation Zuidplein.
  • Het lab wordt door studenten vorm gegeven.
  • Fenna in actie tijdens de eerste Studiodag.
  • Het lab is gevestigd nabij winkelcentrum en metrostation Zuidplein.

Studiodagen

Ik hoor jullie al denken wat zijn studiodagen? Ik zal het even kort toelichten, studiodagen zijn de dagen waarop wij onze bevindingen laten zien van een bepaalde climb. Een climb is een periode van vier weken waarin je gaat werken aan een fase in de design thinking methode. Tijdens deze studiodagen zullen wij onze bevindingen zo visueel en creatief mogelijk laten zien aan de stakeholders en leercoaches die aanwezig zullen zijn. Elke projectgroep krijgt zijn eigen stand toegewezen en hierop kunnen zij hun bevindingen tonen en laten zien aan de stakeholders, leercoaches en andere studenten.

Ik heb ondertussen al twee studiodagen achter de rug en wat vond ik dit leerzaam en leuk. Met je projectgroep werk je echt naar de studiodagen toe, waar je met trots je bevindingen gaat presenteren. Bovendien vind ik dat de studiodagen erg handig zijn om met de stakeholders in contact te komen en te vragen naar hun mening en tips.

Het Lab

Het vraagstuk onderzoek ik niet op school maar in het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam. Het lab is gevestigd in het gebied Zuidplein. Ik vind het zelf heel leuk dat ik naar school ga op de plek waar ik ook mijn project heb, op deze manier krijg ik echt een gevoel bij de omgeving. In het Lab hebben de studenten meegeholpen met het inrichten en versieren van het Lab. Ik heb zelf ook mee geverfd en samen met mijn projectgroep onze foto’s en bevindingen opgehangen. Op deze manier komt er echt een sfeer in het Lab, wat deze track zo speciaal maakt.

Studente Fenna van Oevelen